top of page

כל כך יסודי! עקרונות בחינוך לשוויון וסובלנות מגדרית בבתי הספר

מחשבות על ילדים בבית הספר בחודש יוני- חודש הגאווה


מאת אניה הילל מילר


...אם נצליח ללמד את התלמידים שלנו שיש הרבה דרכים להיות "בן" ויש הרבה דרכים להיות "בת", זו תהיה מהפיכה של ממש...



When someone with the authority of a teacher describes the world and you’re not in it there is a moment of psychic disequilibrium, as if you looked into a mirror and saw nothing (Adrienne Rich)



פועלים על אוטומט...


אני מחשיבה את בית הספר בו לומדים ילדיי כבית ספר ליברלי, אשר מתאפשרים בו חופש וגמישות ביחס לנושאים רבים. מבחנים ושיעורי בית אין בו, צוות המורים פתוח לרעיונות חדשים, ילדים מלמדים ילדים אחרים על פי בחירתם, ועדיין... בכל פעם שמזדמן לי ללוות טיול או יציאה מחוץ לבית הספר, אני נתקלת באותו מנהג (ומשפשפת את עיני כלא מאמינה). "טור בנים! טור בנות! לצאת לכיוון האוטובוס..." לא פעם אני עוצרת אותם, ואת המורים שלהם, כדי להבין את פשר החלוקה הבינארית הזו. התשובות תמיד דומות: 'כי כך אנו רגילים', 'כי כך תמיד עושים', 'כך זה עוד מהגן...'


בלי להקדיש לכך מחשבה רבה, גם בבתי הספר ניתן להבחין בתבניות חברתיות ומגדריות, שנרכשות על ידי הילדים כמעט ללא משים. הם לומדים בין המילים והמסרים, שיש ציפיות חברתיות די ברורות משתי הקבוצות המגדריות הללו (בן/בת), וחוקים בלתי כתובים שכדאי לציית להם. הם כמובן גם רוכשים את ההבנה על ההשלכות שעלולות להיות במידה ולא ישתייכו באופן ברור לאחת הקבוצות.


החופש לבחור


לתפיסתי בתי ספר אמורים ללמד ילדים לכבד ולקבל אחד את השני, לרבות השונויות שלנו וזה כל היופי. אם נצליח ללמד את התלמידים שלנו שיש הרבה דרכים להיות "בן" ויש הרבה דרכים להיות "בת", זו תהיה מהפיכה של ממש. אם הם יבינו שלפעמים מספיק להיות "אנשים" , נוכל לאפשר להם חופש גדול של בחירות, התנהגויות, העדפות, והתבטאויות שלא מצומצמות על ידי תבניות וציפיות מגדריות.


רוצים גם אתם לאפשר לתלמידים את החופש הזה? לוודא שהם נמצאים בסביבה לימודית שמכבדת אותם כמו שהם ומאפשרת להם לצמוח ולשגשג בתחושת בטחון?

לפניכם רשימת שאלות שתסייענה לכם לבחון עד כמה בבית הספר שלכם מודעים ורגישים למגוון מגדרים, משפחות, אהבות ומשיכות.

האם בית הספר שלך מחנך לסובלנות מגדרית?

  • האם תכנית הלימודים כוללת נושאים ותחומי ידע שעשויים לשקף את מגוון הזהויות והביטויים המגדריים?

  • האם אנו יודעים כיצד לשלב נושאים הקשורים בזהות המגדרית לתחומי הדעת השונים הנלמדים בבית הספר שלנו? (היסטוריה, תנ"ך, ספרות, לשון והבעה, מדעים, מתמטיקה, שפות זרות, אומנות ועוד?)

  • האם באמנת בית הספר מצויים היגדים/ התייחסויות לגבי ערכים המכבדים רבגוניות ושונות בקרב בני אדם שונים?

  • האם הצוות חש בנוח ללמד ולענות על שאלות בנושאים של זהות מגדרית, נטייה מינית ומיניות באופן כללי?

  • האם בטפסי רישום ובטפסי אישור שונים, בהם נדרשת חתימת הורים, אנו מאפשרים להם לחתום במקום המתאים להורים מכל מגדר? (למשל, במקום "אמא"/ "אבא", הורה #1/ הורה #2)

  • האם בכיתות או בספריית בית הספר ישנם ספרים המתייחסים למגוון זהויות מגדריות, ביטויים מגדריים ומשפחות מסוגים שונים?

  • האם באתר בית הספר ישנם קישורים לארגונים ועמותות אשר תומכות ומסייעות לנוער עם זהויות מגדריות ונטיות מיניות שונות?

  • האם אנו מנצלים הזדמנויות שונות כדי לדון באופן ביקורתי על סטריאוטיפים מגדריים?

  • האם במהלך השבועיים האחרונים קרה ששמעתי מן התלמידים ביטויים מעליבים או קללות הקשורות למגדר שלהם? (הומו, נקבה, מתרומם, "פוסי", "כוסית")

  • במידה וכן, האם וכיצד הצוות שלנו נוהג להתערב במקרים אלה?

  • האם כל תלמידי בית הספר שלנו חשים בנוח להיכנס לתא השירותים, בהתאם לזהות המגדרית שלהם?

  • האם נערכה בשנה החולפת סדנה למחנכים בנושאים כמו: זהות מגדרית, תפקידים וסטריאוטיפים מגדריים? משפחות שאינן הטרוסקסואליות?

  • האם אנו מציינים ימים ייחודיים הקשורים למיניות, לקשת המגדרית ולקהילה הלהטבק"ית? (חודש הגאווה, היום הבין לאומי לטראנסג'נדרים, יום האיידס, היום הבין לאומי לאמצעי מניעה, היום הלאומי נגד הומופוביה ועוד)


רוצים לדבר אתנו על זה? רוצים ללמוד עוד על דרכים לשפר את המודעות והרגישות לכלל הילדים, המשפחות והמגדרים בבית הספר שלכם? מוזמנים ליצור אתנו קשר בנושא חשוב זה ובכל נושא אחר הקשור למיניות בריאה.


למידע על סדנאות לצוותי חינוך https://www.ledaberalze.com/courses-for-teachers

למידע על סדנאות לתלמידי יסודי https://www.ledaberalze.com/copy-of

0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page